Ga naar de inhoud

Spooraannemer Swietelsky kiest voor flexibiliteit

Bouw en industrie

Swietelsky Rail Benelux B.V. is in de Nederlandse markt actief in de wereld van spoorvernieuwing en spooraanleg. Het van oorsprong Oostenrijkse bedrijf voorziet in het complete plaatje, van de fysieke aanleg van het spoor zelf, tot de beveiligingssystemen en elektra van zowel lightrail als heavy rail. De werkomgeving van Swietelsky is er eentje die vraagt om goed materieel en kleding, want sneeuw of zon: het werk aan het spoor gaat altijd door. Twee jaar geleden koos Swietelsky voor een nieuwe manier van werken, waarbij werknemers op basis van punten zelf hun kleding en persoonlijke beschermingsmiddelen bij HKV mogen uitzoeken.

Goede relatie

Swietelsky is slechts elf jaar actief op de Nederlandse spoormarkt, maar mag zich nu al tot een van de grotere spelers rekenen. Volgens Rutger den Drijver, verantwoordelijk voor Quality, Health, Safety & Environment (QHSE) binnen het bedrijf, heeft dat alles te maken met de faciliteiten vanuit het Oostenrijkse moederbedrijf. Rutger: ‘Wat ons onderscheidt van de collega’s in de markt, is dat we beschikken over enorme werktreinen. Het zijn een soort rijdende fabrieken, die langzaam grind of bielzen leggen, waardoor je veel handwerk met losse kranen bespaart. Dat maakt dat wij heel efficiënt kunnen werken. Hierdoor zijn we concurrerend en in elf jaar tijd hard gegroeid.’

“Wat ons onderscheidt van de collega’s in de markt, is dat we beschikken over enorme werktreinen.”

Nieuwe werkwijze

De snelle groei van het bedrijf, van enkele medewerkers tot de huidige 140 FTE, vraagt om een andere manier van werken omtrent bedrijfskleding en persoonlijke beschermingsmiddelen. ‘Voorheen hadden we een kleine voorraad met jassen, helmen en andere beschermingsmiddelen’, vertelt Rutger.

‘De collega’s op kantoor hielden de voorraad bij en collega’s konden hier persoonlijk hun spullen afhalen. Dat was leuk toen we nog kleiner waren, maar werkt niet meer bij de huidige omvang van ons bedrijf. Daarnaast wilden we collega’s graag de vrijheid geven om hun eigen voorkeursspullen te bestellen. Iedereen heeft zijn eigen behoeftes, afhankelijk van functie, maar ook van persoonlijke voorkeur. Twee jaar geleden zijn we daarom op zoek gegaan naar een oplossing hiervoor.’

“Het mooie is dat iedereen de mogelijkheid heeft om naar eigen behoefte te bestellen. Dat geeft vrijheid aan onze mensen én omdat iedereen vanuit zijn eigen account bestelt, scheelt het ons veel administratie.”

“Je slaat drie vliegen in één klap: vrijheid, gemak en uniformiteit.”

Rutger den Drijver - Quality, Health, Safety & Environment Swietelsky

Persoonlijke webshop

‘HKV was al jaren onze leverancier van bedrijfskleding en beschermingsmiddelen’, vertelt Rutger verder. ‘We hebben onze wensen daarom aan hen voorgelegd, net als aan enkele andere leveranciers. De oplossing van HKV paste precies bij onze wensen en daarnaast waren de kwaliteit en de voorwaarden altijd goed geweest. Naar aanleiding van onze wensen heeft HKV een eigen Swietelsky webshop ingericht, waar onze medewerkers zelf hun kleding en persoonlijke beschermingsmiddelen kunnen bestellen op basis van een vooraf toegewezen aantal punten. Het aantal punten dat iedere functie groep per jaar mag besteden, hebben we zelf vastgesteld.
Zo heeft een monteur die in weer en wind langs het spoor werkt meer punten te besteden dan een projectleider die eens in de week een project bezoekt. Het mooie is dat iedereen de mogelijkheid heeft om naar eigen behoefte te bestellen. Dat geeft vrijheid aan onze mensen én omdat iedereen vanuit zijn eigen account bestelt, scheelt het ons veel administratie. Tegelijk hebben wij vooraf met HKV al een assortiment samengesteld, zodat je wel de uniformiteit als bedrijf behoudt. Je slaat dus drie vliegen in één klap: vrijheid, gemak en uniformiteit.’

Passessies

Rutger: ‘Toen we met deze manier van werken startten, lag nog de vraag voor ons: hoe zorgen we dat iedereen de juiste maat geleverd krijgt? HKV kwam hiervoor met een oplossing. Met een flinke vrachtwagen kleding kwamen ze bij ons langs, waardoor iedereen bij ons op locatie een passessie kon doen. De gegevens zijn vervolgens aan de persoonlijke accounts van mijn collega’s gekoppeld, waardoor iedereen direct de juiste maat geleverd krijgt bij een nieuwe bestelling. Het is prettig dat er zo wordt meegedacht. Het contact is altijd goed. Die samenwerking is uiteindelijk het belangrijkste, als je het mij vraagt. Wij zijn een informele organisatie en HKV past daar met hun korte lijnen en openheid perfect bij.’

Afspraak maken?

Maak kennis met Evert.

Jouw persoonlijke adviseur. In een persoonlijk adviesgesprek nemen we je in 60 minuten mee in de wereld van HKV. Bij jou of bij ons.

Lees meer ervaringen

50 pagina's

Partijtje kennis in één magazine